Op 1 oktober 2022 voert België enkele wijzigingen in de wegcode door.
Daarbij wordt het (eindelijk) verboden om te parkeren aan een laadpaal zonder laden, moeten speedpedelecs verplicht op het fietspad buiten zone 50 en introduceert de overheid de middenrijbaan waarbij auto’s vanuit beide richtingen op één rijstrook moeten.
Wacht, wat?!
Middenrijbaan
Die middenrijbaan moet de veiligheid van zwakke weggebruikers verhogen. Op plaatsen waar er geen fiets- of voetpad is voorzien (of aangelegd kan worden) kunnen steden en gemeenten voortaan een rijweg voorzien bestaande uit drie banen.
De uiterste banen zijn voorzien voor zwakke weggebruikers (fietsers, voetgangers), terwijl de middenbaan moet gedeeld worden door gemotoriseerd vervoer. Alleen om ander gemotoriseerd voertuig te kruisen mag er uitgeweken worden naar de zijvakken.
Verboden te parkeren aan laadpaal
Vanaf 1 oktober kunnen EV- en plug-inrijders een vaak gehekelde praktijk wettelijk hard maken. Vanaf dan is het namelijk bij wet verboden om te parkeren op een laadplaats voor elektrische auto’s zonder laden.
Anders gezegd: vanaf 1 oktober mag je niet meer parkeren op een laadplaats met een auto met enkel verbrandingsmotor… maar evengoed niet met een elektrische auto die niet aan het laden is. Of de wet ook een impact heeft over een elektrische auto die opgeladen is en blijft staan is niet geheel duidelijk.
Speedpedelecs op het fietspad
Met de opkomst van de speedpedelec worden ook de regels in de wegcode daaraan aangepast. Speedpedelecs moeten vanaf 1 oktober gebruikmaken van het met voetgangers gedeelde fietspad op plaatsen waar auto’s meer dan 50 km/u mogen en dienen uiteraard hun snelheid aan te passen aan de situatie.
Wij zijn er om te helpen!
Wij, de medewerkers van je vertrouwde KBC-kantoor, blijven voor je klaarstaan.
Samen vormen we een team van experten, om je te helpen, waar en wanneer jij wilt!
BRON: autofans.be